کد خبر: 9397 تاریخ انتشار: ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ مرداد 9:27 صبح نسخه چاپی نسخه چاپی
96 ارسال به دوست ارسال به دوست


در گفت و گو با هرمزگان نیوز
رضا آزاد دریایی از کمدی تلخ کشتار خنده می‌گوید


نمایش کمدی کشتار خنده با اقتباسی آزاد از نمایشنامه "کشتار همگانی" نوشته اوژن یونسکو کاری از کانون تئاتر دانشگاه هرمزگان به نویسندگی عبدالرسول رنجبر- رضا آزاد دریایی و طراحی و کارگردانی رضا آزاد دریایی به مدت 7 شب در پلاتو افتاب بندرعباس به روی صحنه رفت.

نمایشی که به گفته رضا آزاد دریایی نمایشی تجربی بود که هر شب با تاثیر تماشاگران از اجرا و گفت و گوهایی که پیرامون این نمایش انجام می گرفت ایده و فکر جدیدی به اعضای گروه القا می شد که نتیجه آن اجرایی متفاوت در هر اجرای بعد بود.

 

رضا آزاد دریایی از کارگردانان جوان هرمزگانی است که اعتقاد دارد تئاتر جان و نفس خود را از تماشاگر می گیرد و نمی توان بدون تجربه کاری بی نقص ارائه کرد.

 

به همین جهت به تئاتر تجربی علاقه بسیار دارد و این نوع اجرا را لازمه پختگی و کمال در هنر می داند.

 

رضا آزاد دریایی کارگردان نمایش "کشتار خنده" بعد از اجرای این کمدی، در گفت و گویی با خبرنگار هرمزگان نیوز درباره اجرای این نمایش گفت: درست است که این نمایش کمدی و همراه با خنده تماشگر بود اما خنده نباید به هر دلیل باشد.

 

وی معتقد است: تماشاگر باید دلیل خنده خود را بداند و نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشد. یکی از دلایلی که باعث شد به سراغ نمایشنامه ابزورد (در مورد تئاتر ابزورد در اینجا(+) و اینجا(+) بیشتر بخوانید) جدای از علاقه شخصی عمق طنز و کمدی در تئاتر ابزورد است.

 

 

هرمزگان نیوز: به چه دلیل یک نمایشنامه ابزورد را برای اجرا انتخاب کردید در صورتی که می دانستید این نوع اجراها با ریسک بیشتری از سوی مخاطب رو به رو است و هنوز به اندازه کافی در جامعه شناخته شده نیست؟

 

رضا دریایی: دلیل اصلی علاقه شخصی ام به کار ابزورد است و همیشه این دغدغه را داشتم شرایطی که در جامعه در حال رخ دادن است را نشان دهم شرایطی که گاها افراد را به بیهودگی یاس و نا امیدی می کشاند و البته این را هم بگویم که من خودم یک ابزورد تمام عیار هستم (می خندد) اما همیشه اعتقاد داشته ام که مردم باید این نوع و شکل از بیهودگی که در حال رخ دادن هست را ببینند و نسبت به آن آگاهی پیدا کنند.

 

هرمزگان نیوز: در مورد تئاتر تجربی که در این نمایش از آن استفاده کردید توضیح دهید؟

 

رضا دریایی: به نظر من تئاتر تجربی یعنی تقابل بازیگر و تماشگر و اگر این به درستی اتفاق بیفتد ایده و تفکر جدیدی نیز به وجود می آید که مطمئنا در اجرای بعدی به بازیگران و کارگردان کمک زیادی می کند. من به تجربه در تئاتر اعتقاد زیادی دارم چون به نوعی تجربه چگونگی بهتر شدن است.

 

هرمزگان نیوز: چطور شد که شما یک متن ابزورد را انتخاب و به صورت تجربی اجرا کردید؟

 

رضا دریایی: در دوره ای که با دانشجویان دانشگاه هرمزگان تمرین تئاتر انجام می دادیم همیشه در مورد انواع متن ها و ژانرها صحبت به میان می آمد تا زمانی که تصمیم به اجرای نمایش گرفته شد بعد از کش و قوس های فراوان، خواندن ترجمه ها و نمایشنامه های مختلف با گروه بر سر نمایشنامه کشتار همگانی از اوژن یونسکو به توافق رسیدیم و تصمیم گرفتیم برای رسیدن به یک اجرای خوب و افزایش دانسته ها و تجربیات به صورت تجربی آن را اجرا کنیم.

 

هرمزگان نیوز: به دلیل کم تجربگی برخی از بازیگران با مشکلی مواجه نمی شدید به هر حال متن های ابزورد کمی سخت و درک آن مشکل است؟

 

رضا دریایی: در اوایل که شروع کردیم کار را برای اجرا آماده کنیم با مشکلاتی مانند درک مطالب و جملات رو به رو بودیم یا در نوع شخصیت پردازی هایی که غالبا مجبور بودیم آنها را به تیپ تبدیل کنیم اما رفته رفته با مطالعه گفت و گو و تمرین توانستیم این مشکلات را حل کنیم.

 

هرمزگان نیوز: در اجرای نمایش کشتار خنده از اصطلاحات و یا جملاتی استفاده شد که به نوعی بومی و مربوط به منطقه جنوب بود مانند زار و اهل اهوا اما شاید کمتر کسی متوجه ارتباط و تناسب آن با این نمایش شد دلیل این انتخاب چه بود؟

 

آزاد دریایی: من در مرحله اول این را توضیح دهم که یکی از موضوعات اصلی و مهم در این نمایش تناسخ بود که به دلیل ممیزی و اشکالاتی که وارد شد همچنین اینکه در نمایش نامه پیرامون این موضوع جملات زیادی نوشته شده بود فرصتی برای باز نویسی دوباره آن وجود نداشت و من تنها راه را استفاده از اهل هوا و زار دیدم که از نظر من بی ربط به این مسئله نبود چون به هر حال هر دو مسئله ای ماور الطبیعی هستند و حلول دوباره بر جسم را نشان می دهند گرچه صحبت راجع به این موضوع خود وقت و زمان دیگری می خواهد.

 

هرمزگان نیوز: چرا در خنداندن تماشگر از کلمات محاوره بومی هرمزگان و یا از لهجه ها استفاده کردید؟

 

رضا دریایی: من به شدت به استفاده نادرست از لهجه ها و گویش ها برای خنداندن مخالف هستم که امروز خیلی ها از آن به عنوان دستمایه استفاده می کنند که از نظر من توهین هست اما مسئله اینجاست که برای خندیدن شما مجبورید از چیزی که برای تماشگر ملموس است استفاده کنید جملات و کلماتی که تماشگر نسبت به آنها درک داشته باشد. تمام تلاشم را کردم که بسیار کم و به گونه ای که توهین و یا لودگی نباشد از این کلمات در مواقع ضروری استفاده کنم.

 

هرمزگان نیوز: نمایش کشتار خنده را از دید خودتان چگونه ارزیابی می کنید؟

 

رضا دریایی: نمره اصلی را باید تماشگر بدهد و در واقع تماشگر است که باید با تجزیه و تحلیل به ما نمره بدهد اما از نظر من اصل بر تماشگر است و هرگاه تماشگر توانست با کار ارتباط برقرار کند یعنی ما کار خود را درست انجام داده ایم و کارنامه ما را مشخص می کند. این نمایش یک کار تجربی بسیار خوب بود چون اول برای خودم اینکه توانستم چیزهای زیادی یاد بگیرم و از اموخته های خودم چطور استفاده کنم و مطمئنا هیچ کاری بی نقص و ضعف نیست اگر هم بود تنها و تنها مسئولیتش بر دوش من کارگردان بود.

 

گفت و گو از آرتادخت زاهدی

 

پایان/







نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

 

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  


    صدا       فیلم     تلویزیون    رادیو
ساخت بزرگ‌ترین بندرصیادی كشور در هرمزگان/توان پهلودهی شناورهای بزرگیونانی‌ها خط ترانزیت خودرو به لنگه را تقویت می‌كنندمخالف اطلاع‌رسانی بنری شهرداری در این شرایط هستم همه سیاسیون از شهرداری سهم می‌خواهند/منکر بسیاری از مسائل نیستیم/نمی‌گوییم نیروهای شهرداری تعدیل شوندغربالگری زندانیان میناب در قالب طرح ویزیت رایگاناضافه شدن زیردریایی ساخت ایران به ناوگان ارتش/ توان حمل هشت مین دریایی"سرخوشانه‌های شهرداری" بندرعباس در هرمزگان‌نیوزسرخوشانه‌های شهرداری 1/پیاده‌روهای بندرعباس احداث نشده‌اندهرمزگان در رده هفتم باشگاه صدساله‌های ایران/زندگی 325 نفر از صدساله‌های ایران در هرمزگانعمان طوفانی می‌شود شن‌ها روان‌تردشستانی‌ها چرا و با وزیر نیرو چه كردند/وقوع رویدادی نادر در جنوبسفر هیئت تجاری عمان به جاسكرضا آزاد دریایی از کمدی تلخ کشتار خنده می‌گوید بانوی بشاگردی زننده گل تیم ملی فوتسال برابر تایلند هدف عكس‌هایم ارائه وضعیت هشدار دهنده‌ از منظر فروپاشى اجتماعى نیستپرنده‌ها مانع پرواز آسمان به بندرعباس شدندکشف 5 میلیارد پارچه قاچاق در حاجی‌آباد/توقیف محوله شیشه‌ای در بندرعباسخط مسافری دریایی كیش چابهار؛ شاید وقتی دیگر! تعداد قابل توجهی نیروی حزب‌الهی در امریکا داریم/کابینه‌ای مستقل می‌خواهیمنظر فاطمه ذوالقدر پیرامون طرح اصلاحی گذرنامه/ تاثیر ماجرای محدودیت ایجاد شده برای زهرا نعمتی/امکان خروج بانوان بدون اجازه قیم اصلاح گذرنامه‌ای برای کوتاه کردن دست شوهران زورگواختصاصی/تضاد فاحش گفته‌های مدیران آبی با واقعیت‌ها/بحران آب و رمز و راز چاه‌های انتقال در مینابتجهیز پلیس هرمزگان به سگ‌های موادیاب و پهباد نجات 12 نظامی اماراتی با هماهنگی مرکز نجات دریایی بندرعباسدرخشش بوكس هرمزگانی با مدال مختار رضاییدو هرمزگانی در لیست داغ‌ترین‌های مردادیسرپرست روابط عمومی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان منصوب شدفیلم 13 میلیون دلاری فرهادی در اسپانیا 100 درصد کانتینرها را کنترل می‌کنیم/ افرایش تعداد ایکس‌ری‌ها از 15 به 50 پیشی گرفتن حاجیه ها از حاجی هارایگان شدن مسیر بین ایستگاه راه آهن بندرعباس تا قشم/سازمان قطار و ریل می خردنیازی به وزارت دریانوردی نداریم/عنوان پیشنهادی حرف درستی نیستسرانجامِ ماكت غول‌آسای ناو هواپیمابر ایرانی+تصاویربا تصویب كمیسیون نظارت بر سفرهای خارجی به ایتالیا رفتیمپیشنهاد ذوالقدر پیرامون ساماندهی موتورسکلیت‌های پایتختانتظار می‌رفت امام جمعه شتابزده عمل نکند/رفع مشکلات مسکن مهر قشم نیاز به شفاف‌سازی دارد/فرماندار وقت نقشه‌ای منسوخ را دیکته کردفرمانده هوادریای منطقه یكم در راس فرماندهی هوادریای ناجا قرار گرفتکشف 4000 تن ماده مخدر در شرق/دستگیری دو قاچاقچی بین المللیخبرهای جدید از کابینه دولت دوازدهم امضا ناصر شریفی پای نامه فراکسیون اهل سنت/ توضیح پیرامون امضا "علوی"