کد خبر: 9393 تاریخ انتشار: ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد 11:10 صبح نسخه چاپی نسخه چاپی
354 ارسال به دوست ارسال به دوست


مرتضا نیك‌نهاد در گفت‌وگویی اختصاصی با هرمزگان نیوز
هدف عكس‌هایم ارائه وضعیت هشدار دهنده‌ از منظر فروپاشى اجتماعى نیست


مرتضی نیك نهاد عكاس هرمزگانی با بیان اینكه "عكس‌هایش تصمیم ندارند وضعیت هشدار دهنده‌اى از منظر فروپاشى اجتماعى ارائه دهند" در عین حال می‌گوید: هدف عكس‌هایش ایجاد پرسش پیرامون مسائل اجتماعی است.

به گزارش هرمزگان نیوز، مرتضا نیك‌نهاد كه به تازگی با مجموعه عكس "مكان عمومی" به طور مشترك در جشنواره بین ‌المللی آرلس 2017 در فرانسه حضور یافته، در گفت وگویی كوتاه با خبرنگار هرمزگان نیوز به سئوالات پاسخ داده است.

 

بخشی از این گفت و گو به شرح زیر است.

 

هرمزگان نیوز: به نظر شما مهمترین ترین انتقالى كه میان مخاطب و عكاسى امروز جهان اتفاق مى‌اُفتد چیست؟

 

نیك نهاد: پاسخ شما را نمی توانم از جانب کلیت عکاسی امروز بدهم، ترجیحاً پاسخ شما را از منظر برداشت‌ها و تجربیات شخصی خودم مى دهم.

 

من همواره از بدو نوجوانى تا امروز که فردی ۳۳ ساله هستم با ذهنی کنجکاو و پرسشگر مواجه بوده ام، میل به کند و کاو و جستجو در همه چیز به شکل بیمارگونه اى در من وجود دارد.

 

من شکلی از عکاسی را تجربه می‌کنم که تمایل دارد ایجاد پرسش کند، در واقع هدفش ایجاد فضایی مبتنی بر علت و معلول است، اما تاكید مى كنم كه فراهم کردن چنین بسترى قصدش ایجاد پرسش برای مخاطب نیست بلکه ایجاد فضایى برای مهار کردن پرسش های ذهنى خودم است.

اینکه در این بین چه چیزی میان اثر من و مخاطب منتقل می‌شود در اختیار من نیست، نه تسلطى بر ذهن مخاطب دارم و نه چنین تمایلى دارم و نه اساساً قابل پیش‌بینی‌ست.

 

به هرحال هنرمند در یک پلت‌فرم ذهنی موضوعی را تبیین مى كند که در یک بازه زمانی مشخص در چالش با آن  بوده است.

 

من مدتها درباره موقعیت انسان در جهان کنونی متمرکز بوده ام، این یك موضوع ذهنى‌ست، كه ممكن است مسئله بسیارى از آدم ها در هر قاره باشد، این كش مكش ذهنى در گذر زمان به وجود آمده است و من تصمیم پیش بینى شده اى برایش نداشته ام .

 

عكس هاى من تصمیم ندارند وضعیت هشدار دهنده اى از منظر فروپاشى اجتماعى بدهند.

 

اگر جهان را یك محیط یا یک مکان در نظر بگیریم من تنها نسبت خودم با آن را مى سنجم. من هیچگاه خودم را سوژه عکس هایم قرار نداده ام اما خودم را در آدم‌های دیگری تکثیر کرده و بعد به عکس ها نگاه مى كنم.

 

هرمزگان نیوز: به عنوان کسی که تحولات عکاسی امروز را دنبال می‌کنید کلیدی ترین موضوعى که میان عکس و مخاطب در شرایط كنونى مبادله می‌شود چیست؟

 

نیك نهاد: سئوال خوبی‌ست چون در محیطی به شما پاسخ می‌دهم که نمایشگاه‌های متعددی از عقاید و دیدگاه‌های متنوع را در معرض دید مخاطب گذاشته است به طور مشخص اشاره‌ام به Arles  است.

 

آنچه مشخص است اینکه هنرمند بیش از هر زمان دیگری به خلوت شخصى خود پناه برده، بیش از آنکه جهان خود را به هنرمند تحمیل کند این هنرمند است که خود را به جهان تحمیل می‌کند.

 

ما غالباً با آثاری مواجه هستیم كه هنرمند بخشی از حقایق خود را که شاید تا پیش از این راز مگویى بوده به تصویر می‌کشد و هیچ پرده اى میان خود و مخاطب نمى گذارد .

 

با عکاس ایتالیایی (در حاشیه نمایشگاه اخیر در فرانسه) گفت‌وگو می‌کردم موضوع پروژه اش همخوابگی هایش بود عکس هایی از آن فرآیند و چالش های روحی پس از آن، پروژه تاثیرگذارى بود.

 

اما مسئله این است که من در کشوری با محدودیت‌های مشخص زندگی مى كنم که زندگى آدم‌ها به دو بخش نهان و پنهان تبدیل شده است، این یك وضعیت تحمیلى‌ست و امكان برداشتن برخى پرده‌ها و رفتن سراغ برخى موضوعات غیر ممكن است و قضاوت هاى مهلكى با همراه دارد.

 

من ناچارم دست به انتزاع بزنم و كش مكش هاى درونى ام را در بسترى پُر از ایهام و اشاره به وجود آورم و نقش خیال طبعا پر رنگ تر مى شود.

 

هنرمند دارد براى مخاطب امروز امكان رجوع به خود را فراهم مى كند، این تصمیم هدفِ تئوریزه شده اى نیست چون خودِ هنرمند هم به آن دچار شده، منتهى هنرمند داراى مهارت هاى ذهنى و فیزیكى ست كه مى تواند آن را به ماده تصویرى تبدیل كند.

 

پایان/







نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

 

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  


    صدا       فیلم     تلویزیون    رادیو
دستگیری عاملان شهادت استوار معصومیجهین: دولت دوازدهم نگاه ویژه به جزایر داردسخنان قابل تامل مدیر آموزش و پرورش شهرستان خفر فارسفرمان مرگ در دست راننده خواب آلودساخت بزرگ‌ترین بندرصیادی كشور در هرمزگان/توان پهلودهی شناورهای بزرگیونانی‌ها خط ترانزیت خودرو به لنگه را تقویت می‌كنندمخالف اطلاع‌رسانی بنری شهرداری در این شرایط هستم همه سیاسیون از شهرداری سهم می‌خواهند/منکر بسیاری از مسائل نیستیم/نمی‌گوییم نیروهای شهرداری تعدیل شوندغربالگری زندانیان میناب در قالب طرح ویزیت رایگاناضافه شدن زیردریایی ساخت ایران به ناوگان ارتش/ توان حمل هشت مین دریایی"سرخوشانه‌های شهرداری" بندرعباس در هرمزگان‌نیوزسرخوشانه‌های شهرداری 1/پیاده‌روهای بندرعباس احداث نشده‌اندهرمزگان در رده هفتم باشگاه صدساله‌های ایران/زندگی 325 نفر از صدساله‌های ایران در هرمزگانعمان طوفانی می‌شود شن‌ها روان‌تردشستانی‌ها چرا و با وزیر نیرو چه كردند/وقوع رویدادی نادر در جنوبسفر هیئت تجاری عمان به جاسكرضا آزاد دریایی از کمدی تلخ کشتار خنده می‌گوید بانوی بشاگردی زننده گل تیم ملی فوتسال برابر تایلند هدف عكس‌هایم ارائه وضعیت هشدار دهنده‌ از منظر فروپاشى اجتماعى نیستپرنده‌ها مانع پرواز آسمان به بندرعباس شدندکشف 5 میلیارد پارچه قاچاق در حاجی‌آباد/توقیف محوله شیشه‌ای در بندرعباسخط مسافری دریایی كیش چابهار؛ شاید وقتی دیگر! تعداد قابل توجهی نیروی حزب‌الهی در امریکا داریم/کابینه‌ای مستقل می‌خواهیمنظر فاطمه ذوالقدر پیرامون طرح اصلاحی گذرنامه/ تاثیر ماجرای محدودیت ایجاد شده برای زهرا نعمتی/امکان خروج بانوان بدون اجازه قیم اصلاح گذرنامه‌ای برای کوتاه کردن دست شوهران زورگواختصاصی/تضاد فاحش گفته‌های مدیران آبی با واقعیت‌ها/بحران آب و رمز و راز چاه‌های انتقال در مینابتجهیز پلیس هرمزگان به سگ‌های موادیاب و پهباد نجات 12 نظامی اماراتی با هماهنگی مرکز نجات دریایی بندرعباسدرخشش بوكس هرمزگانی با مدال مختار رضاییدو هرمزگانی در لیست داغ‌ترین‌های مردادیسرپرست روابط عمومی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان منصوب شدفیلم 13 میلیون دلاری فرهادی در اسپانیا 100 درصد کانتینرها را کنترل می‌کنیم/ افرایش تعداد ایکس‌ری‌ها از 15 به 50 پیشی گرفتن حاجیه ها از حاجی هارایگان شدن مسیر بین ایستگاه راه آهن بندرعباس تا قشم/سازمان قطار و ریل می خردنیازی به وزارت دریانوردی نداریم/عنوان پیشنهادی حرف درستی نیستسرانجامِ ماكت غول‌آسای ناو هواپیمابر ایرانی+تصاویربا تصویب كمیسیون نظارت بر سفرهای خارجی به ایتالیا رفتیمپیشنهاد ذوالقدر پیرامون ساماندهی موتورسکلیت‌های پایتختانتظار می‌رفت امام جمعه شتابزده عمل نکند/رفع مشکلات مسکن مهر قشم نیاز به شفاف‌سازی دارد/فرماندار وقت نقشه‌ای منسوخ را دیکته کرد