کد خبر: 4753 تاریخ انتشار: ۱۳۹۱ چهارشنبه ۲۹ شهريور 4:59 عصر نسخه چاپی نسخه چاپی
1236 ارسال به دوست ارسال به دوست


یادداشت "محمد ذاکری" درباره نمایشگاه "احسان میرحسینی" در خانه هنرمندان
گاریزهای بندرعباس در سربالایی تهران


تجربه عملی میر حسینی در سال گذشته شاید تجربه گاریزهایی باشد که ساحل «خواجه عطا»ی بندرعباس تا «تهران» را سربالا شنا کرده اند.

به گزارش هرمزگان نیوز، محمد ذاکری- فعال فرهنگی و رسانه نگار سرشناس هرمزگانی-  در یادداشتی که اخیراً در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس و چیدمان احسان میر حسینی در خانه ی هنرمندان تهران نوشته است:

یکم:

پاسخ «ناصرعبدالهی» برای مجری تلویزیون رسمی ایران خیلی غیر رسمی بود. آن جا که در جواب پرسش اش که گفته بوده: به عنوان یک هنرمند شهرستانی چه توصیه ای برای سایر هنرمندان شهرستانی داری؟ و ناصر هم به سنت همیشگی اش بدون رعایت کلیشه های رایج (نقل به مضمون) جواب دادبود که :«استعداد های هنری به کنار، ولی  هرچه امکانات هنری هست در تهران است و توصیه ی من به هنرمندان شهرستانی این است که برای معرفی و دیده شده هنرشان خود را به تهران برسانند. همه امکانات این جاست...!».

هرچند که «شجاعی مهر» مجری برنامه خانواده سعی کرد با دست پاچگی و بریدن حرف های مهمان، از توسعه امکانات هنری در این سال ها در سراسر کشور داد سخن بدهد اما حرفی که باید زده می شد بیان شده بود فقط این سوال بی پاسخ مانده بود که آیا مخاطبی که باید می شنید این حرف راشنیده است یا نه؟

دوم:

اگر فیلم «دختر لر» را به عنوان اولین فیلم سخنگوی فارسی دیده باشید احتمالا این تک گفتار مشهور دختر لر را نیز به یاد خواهیم آورد که از معشوقه اش مدام می پرسد :« منو به تهرون میبری؟ میگن تهران جای قشنگیه..»

اما شاید در این میانه دود و دم دیگر تهران به قول دختر لر آن قشنگی سابق را نداشته باشد اما انحصارش صد چندان شده چرا که نه فقط در گستره ی نیازهای علمی و فنی و دانشگاهی و اقتصادی و مالی وسیاسی و مطبوعاتی و پزشکی و...بهترین ها و کامل ترین ها در تهران تمرکز یافته که حتی در گستره ای چون نیازهای معنوی چون نیاز به «مقبولیت» و «منزلت» نیز گویا همه راه ها به تهران ختم می شود.

از این رو در عصر معاصر مان در هنر و ادبیات نیز از «نیما» و «بهار» و «شهریار» و «اخوان» گرفته تا «دانشور» و «شجریان» و «آتشی» و ...نیز زمانی حرف و حدیث و  هنرشان دیده و شنیده شدکه تهران نشین شدند هرچند که جوهره ی هنرشان میراث سوغات شهرستان بود.

از هرمزگان نیز «حسین احمدی نسب» و «ناصر عبدالهی» و «رضا صادقی» و «رضا دبیری نژاد» و «کوروش زارعی» و «سیروس کهوری نژاد» و  از جمله هرمزگانی هایی بودند که درهمان اول درخشیدن های هنری شان، ترک یار و دیار کردند و نه تنها هنرشان که زندگی شان را نیز به تهران رساندند تا در این فرایند انحصار دیده ها و شنیده ها به تهران، غبار غربت نگیرند و مخاطب ملی خود را بیابند و صد البته در این تغییر جغرافیای زندگی خود و مخاطب موفق نیز بوده اند.

اما شاید سوال اصلی این باشد که در مقابل ماندن همیشگی درحیاط خلوت استان و یا خطررفتن به در الاماره طهران راه سومی و موقتی هم هست؟

باید پذیرفت که خطر پذیرفته نشدن در میان مخاطبان جدید و خشک شدن سرچشمه های الهام هنری و از دست رفتن انگیزه و...ریسک کمی نیست.

سوم:

شاید یکی از راه های مناسب شکستن کم خطر این غربت، ارتباط با فضاهای فرهنگی و هنری پایتخت و جریان های زنده آن نه از راه مهاجرت که از راه حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های انفرادی و گروهی و شب های شعر و قصه و کتاب و..باشد. راه سومی که ارزش آزمودن دارد و از یک باره دل کندن از یار و دیار و نشستن در کناره بازار مکاره تهران فایده مندتر است.

«خانه هنرمندان» تهران یکی از این نظرگاه های ملی است که حضور آثاری از هنرمندان هرمزگان در آن می تواند در شناخت دیگران از آن چه در این کرانه می گذرد بسیار مفید باشد. فرصتی مناسب (که به جز چند مورد انگشت شمار) کم تر هنرمندی از هرمزگان در این سال ها جرات و قابلیت تنفس در آن را محک زده است و از این لحاظ باید به نمایشگاه گاریز «احسان میر حسینی» تبریک گفت.

حضور هنری در خانه هنرمندان ایران اگر نگوییم که این سال ها تبدیل به یک یک برند فرهنگی و هنری شده است حداقل «نمادی» است برای تثبیت شناسنامه یک هنرمند در سطح ملی. نمادی که دوری گزیدن هنرمندان استان از حضور در آن نوعی انزوا طلبی و اخلاق درویشی آمیخته با حجب و حیای جنوبی را به ذهن می رساند که البته جلوه ی بیرونی این دوری، عدم اعتماد به نفس تعبیر می شود و برداشتی که چندان هم نادرست نیست.

نمایشگاه عکس های احسان میر حسینی در خانه هنرمندان را در اولین روز افتتاحیه دیدم و 5اثر آخرش را به شدت پسندیدم و آرزو کردم که دوباره در بندرعباس ببینمش. احسانی که در کنار کارهای عملی در سال گذشته یک پژوهش در زمینه «برقع» را نیزبا موفقیت به عنوان یک کار تحقیقاتی دانشگاهی به پایان رساند.

تجربه عملی میر حسینی در سال گذشته شاید تجربه گاریزهایی باشد که ساحل «خواجه عطا»ی بندرعباس تا «تهران» را سربالا شنا کرده اند.

توضیح: احسان میرحسینی، متولد ۱۳۶۴ بندرعباس، فارغ التحصیل کار‌شناسی ارشد نقاشی از دانشگاه شاهد برپایی سه نمایشگاه انفرادی در تهران و بندرعباس و حضور در سه نمایشگاه گروهی را در کارنامه هنری خود دارد. او علاوه بر فعالیت‌های هنری در دانشگاه‌های هرمزگان تدریس می‌کند.







نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

 

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  


    صدا       فیلم     تلویزیون    رادیو
ساخت بزرگ‌ترین بندرصیادی كشور در هرمزگان/توان پهلودهی شناورهای بزرگیونانی‌ها خط ترانزیت خودرو به لنگه را تقویت می‌كنندمخالف اطلاع‌رسانی بنری شهرداری در این شرایط هستم همه سیاسیون از شهرداری سهم می‌خواهند/منکر بسیاری از مسائل نیستیم/نمی‌گوییم نیروهای شهرداری تعدیل شوندغربالگری زندانیان میناب در قالب طرح ویزیت رایگاناضافه شدن زیردریایی ساخت ایران به ناوگان ارتش/ توان حمل هشت مین دریایی"سرخوشانه‌های شهرداری" بندرعباس در هرمزگان‌نیوزسرخوشانه‌های شهرداری 1/پیاده‌روهای بندرعباس احداث نشده‌اندهرمزگان در رده هفتم باشگاه صدساله‌های ایران/زندگی 325 نفر از صدساله‌های ایران در هرمزگانعمان طوفانی می‌شود شن‌ها روان‌تردشستانی‌ها چرا و با وزیر نیرو چه كردند/وقوع رویدادی نادر در جنوبسفر هیئت تجاری عمان به جاسكرضا آزاد دریایی از کمدی تلخ کشتار خنده می‌گوید بانوی بشاگردی زننده گل تیم ملی فوتسال برابر تایلند هدف عكس‌هایم ارائه وضعیت هشدار دهنده‌ از منظر فروپاشى اجتماعى نیستپرنده‌ها مانع پرواز آسمان به بندرعباس شدندکشف 5 میلیارد پارچه قاچاق در حاجی‌آباد/توقیف محوله شیشه‌ای در بندرعباسخط مسافری دریایی كیش چابهار؛ شاید وقتی دیگر! تعداد قابل توجهی نیروی حزب‌الهی در امریکا داریم/کابینه‌ای مستقل می‌خواهیمنظر فاطمه ذوالقدر پیرامون طرح اصلاحی گذرنامه/ تاثیر ماجرای محدودیت ایجاد شده برای زهرا نعمتی/امکان خروج بانوان بدون اجازه قیم اصلاح گذرنامه‌ای برای کوتاه کردن دست شوهران زورگواختصاصی/تضاد فاحش گفته‌های مدیران آبی با واقعیت‌ها/بحران آب و رمز و راز چاه‌های انتقال در مینابتجهیز پلیس هرمزگان به سگ‌های موادیاب و پهباد نجات 12 نظامی اماراتی با هماهنگی مرکز نجات دریایی بندرعباسدرخشش بوكس هرمزگانی با مدال مختار رضاییدو هرمزگانی در لیست داغ‌ترین‌های مردادیسرپرست روابط عمومی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان منصوب شدفیلم 13 میلیون دلاری فرهادی در اسپانیا 100 درصد کانتینرها را کنترل می‌کنیم/ افرایش تعداد ایکس‌ری‌ها از 15 به 50 پیشی گرفتن حاجیه ها از حاجی هارایگان شدن مسیر بین ایستگاه راه آهن بندرعباس تا قشم/سازمان قطار و ریل می خردنیازی به وزارت دریانوردی نداریم/عنوان پیشنهادی حرف درستی نیستسرانجامِ ماكت غول‌آسای ناو هواپیمابر ایرانی+تصاویربا تصویب كمیسیون نظارت بر سفرهای خارجی به ایتالیا رفتیمپیشنهاد ذوالقدر پیرامون ساماندهی موتورسکلیت‌های پایتختانتظار می‌رفت امام جمعه شتابزده عمل نکند/رفع مشکلات مسکن مهر قشم نیاز به شفاف‌سازی دارد/فرماندار وقت نقشه‌ای منسوخ را دیکته کردفرمانده هوادریای منطقه یكم در راس فرماندهی هوادریای ناجا قرار گرفتکشف 4000 تن ماده مخدر در شرق/دستگیری دو قاچاقچی بین المللیخبرهای جدید از کابینه دولت دوازدهم امضا ناصر شریفی پای نامه فراکسیون اهل سنت/ توضیح پیرامون امضا "علوی"